Nyheter

Faktorer som påverkar budgetering av företag

Budgetering är en nödvändig del av alla typer av företag. Det är en process för att fastställa finansiella mål, mäta dem och beräkna de lämpliga utgifter som krävs för att uppnå dem. Det handlar också om att hålla reda på hur mycket som spenderas och hur det används. I en lågkonjunktur har budgetering för företag blivit ännu viktigare än tidigare eftersom syftet med något företag eller institut är att undvika att vara skuldsatta. Därför bör budgetering i alla dess former betraktas som en viktig aspekt av alla företag i en lågkonjunktur.

Budgetplanerna för olika företag och branscher kommer att variera i utgiftsstrukturen, enligt deras syfte, från överföring av löner till överföring av anställda och varor och tjänster till andra organ. Dessa diagram innebär förändringar i utgifterna i beräkningarna av de offentliga utgifterna. Huvudsyftet med budgetplanerna för olika sektorer är att visa trenden med förändringar i utgiftsmönstren under en tidsperiod. Detta är också användbart vid planering av budgetar för andra aktiviteter såsom produktionstillväxt, expansion av verksamheten och försäljning. Budgetplanen för alla företag eller organisationer kommer att hjälpa den att fatta ett välgrundat beslut om hur man spenderar pengar på kortast möjliga tid. Ett exempel är en statlig myndighet. Med tiden kommer de kostnader som krävs av avdelningen att öka, men allmänhetens krav kommer inte att förändras. Utgifterna kan därför fortsätta att öka tills efterfrågan på tjänsten överstiger de tillgängliga resurserna.

Utgifter och redovisning

I alla företag är den allmänna budgeten finansieringskällan. Den representerar de inkomster eller utgifter som kommer att göras från de inkomster som uppbärs under en tidsperiod och de kostnader som uppkommer under denna tidsperiod. I avsaknad av en allmän budget är det inte lätt att planera och budgetera ett företags eller organisations budget. För att hjälpa till med budgetplanering kan ett företag eller en organisation besluta om en uppsättning principer och regler som de följer. I allmänhet tillämpas dessa principer på alla aspekter av organisationens verksamhet. Särskilda principer kan dock tillämpas på vissa områden inom näringslivet, såsom mänskliga resurser eller teknik. Utöver detta måste det allmänna syftet med varje avdelning i organisationen beaktas. Allt detta bidrar till att göra en allmän plan, som i sin tur används för budgetering och redovisning och planering.

Budgetplanen måste upprättas i enlighet med organisationens mål. I allmänhet kan ett företag välja en kortsiktig plan, en plan på medellång sikt och en långsiktig plan. Även om det inte finns någon strikt regel om det, innebär alla tre planer vissa ekonomiska resurser som tilldelas för att uppnå ett specifikt mål, och i avsaknad av någon av dessa planer, kommer det inte att finnas några ekonomiska resurser kvar att användas för tillväxt och utveckling av organisationen. En kortsiktig plan för ett företag som är involverat i tillverkningen kan till exempel baseras på antagandet att tillverkningen kommer att öka på kort tid och behovet av arbetskraft, råmaterial, utrustning och utrymme kommer att minska under en kort tidsperiod.

En plan på medellång sikt å andra sidan kommer att innehålla en prognos för den efterfrågan på produkten eller tjänsten som förväntas skapas av verksamheten under de närmaste åren. En långsiktig plan kommer att innehålla antaganden om behovet av kapitalvaror, arbetskraft och råvara under de närmaste åren samt tillväxt av produktion och försäljning under den tidsperioden. En annan typ av plan kallas en långsiktig plan, som används för företag eller industri där syftet är att förutse behoven av olika typer av råvaror, teknik och resurser. Dessa två diagram har också olika metoder för beräkning, beroende på om planen är för en liten eller storskalig produktion och graden av teknisk förändring.

Besök denna blogg dantrelleborg.bloggexpo.se för frågor om näringslivet.